Mezníky v krajině – 350 let od narození F. A.
Šporka
Kuks –
Granátové jablko
Ukončené projekty:
Přenos inovací – Leonardo da Vinci
EU – podpora odborného školství
IDEAL- Grundtvig EU – vzdělávání
dospělých
Tři mapy kraje F. A. Šporka – ochrana kulturního
dědictví
Projekty ESF ČR
Keramické studio J.T. se v letech 2009 – 2011 zapojilo jako partner do
mezinárodního projektu: Celoživotní vzdělávání – LEONARDO DA
VINCI. Projekt byl zakončen spuštěním webových stránek www.eu-ceramics.eu s 6 instruktážními
filmy o keramických technikách.
EMA-CNIFOP – koordinátor projektu – http://www.cnifop.com
Dalšími partnery jsou:
Univerzita ve
Wolverhampton ve Velké Británii, katedra Designu a užitého umění.
Do projektu přináší své zkušenosti s výukou designu a má na starosti
jeho začleňování do učebních osnov.
http://www.wlv.ac.uk/default.aspx…
Keramické studio Jarmily Tyrnerové v Kohoutově. Studio řešilo problém úspory energií a využití odpadů při výrobě keramiky.
Videoscop
z Univerzity Nancy 2 ve Francii
http://www.univ-nancy2.fr/…deoscop.html?…
V projektu zajišťoval technickou stránku spuštění webu a výrobu
videí.
Odbornou stránku videí (scénář, keramik předávějící techniku, pedagogický průvodce) zajistili ostatní partneři projektu. Témata instruktážních videí jsou rozdělena takto:
Průběh dvouletého projektu zachycují čtvrtletní zprávy:
Newsletter – březen
2010
Newsletter – červen
2010
Newsletter – č.4 únor
2010
Newsletter – č.5 únor
2011
Keramické studio připravovalo videa:
majoliková malba (techniku majolikové malby předváděla
Broňa Doležalová)
technika razítkování (použití razítek při výrobě
INFOdlažby předváděl Petr Toms)
V EKOkoncepci Studio shromažďovalo příklady dobré praxe od všech partnerů. Nápady byly vyzkoušeny i u ostatních partnerů a po jejich ověření byly začleněny do výukových osnov. Keramické studio jako příklad dobré praxe předložilo myšlenku EKOmozaiky a využití odpadové hmoty pro výrobu šlemovky.
Keramické studio Jarmily Tyrnerové s.r.o. se zúčastnilo mezinárodního projektu, který probíhal od 1. 8. 2009 do 30. 6. 2011, který probíhal od 1. 8. 2009 do 30. 6. 2011. Popis a výsledek projektu naleznete zde
Projekt IDEAL (Intercultural Drawing for
European Adult Learning) byl
zaměřen na využití tvůrčího kreslení jako způsobu vzdělávání
dospělých a byl financován z grantového titulu Grundtvig.
Podílelo se na něm 7 partnerů z různých organizací celé EU s cílem
šířit kreativní metody kreslení demokratickou formu mezinárodního
dialogu. Na nově vytvořeném webu jsou umístěny výsledky výzkumu a
příklady dobré praxe včetně návodu k použití. IDEAL
rozšiřuje lektorské přístupy, které u dospělých vedou k rozvinutí
kulturních projevů, sociálních kompetencí a vzájemné mezilidské
komunikace.
Byly používány metody, které se již dříve osvědčily ve Velké Británii v kampani The Campaign for Drawing. Kreslení je zde pojato velmi široce jako cílené vytvoření v podstatě jakékoliv grafické stopy. Podle této vize se dá na kreslení nahlížet jako na:
Od října 2009 do dubna 2011 lektoři Keramického studia navštívili 5 partnerských organizací, shlédli jejich ukázkové programy a navázali osobní kontakty. Nejdůležitějším momentem byla vzájemná diskuse, a sdílení zkušeností a kritické posouzení použitých metod.
Partneři projektu IDEAL:
Průběh projektu IDEAL:
Závěrečná diskuse o podobě webových stránek s příklady dobré praxe
využití kresby ve výuce dospělých
Dublin – duben 2011- Účast dvou lektorů KS na projektovém setkání na Univerzitě
Lisabon – listopad 2010- Účast tří lektorů KS na projektovém setkání v Centru pro kresbu
Kohoutov – červen 2010 – Keramické studio předvedlo workshop Hlína v pohybu emocí – pocta sochám M. B. Brauna na Kuksu a workshop Raku a kresba.
Budapešt – duben 2010 – Účast čtyř lektorů KS na
setkání v Muzeu
Berlín- únor 2010 – Účast dvou lektorů KS na
projektovém setkání a
ukázce workshopu- komix
Londýn – říjen 2009 – Účast dvou lektorů KS na
akci The Big Draw a
konferenci o kresbě
Výsledkem tohoto projektu je například materiál E-learning – Kulturně historické dědictví kolem nás
Pilotní projekt
Tři mapy kraje F. A. Šporka realizovalo Keramické studio ve
spolupráci s Gymnáziem a ZUŠ ve Dvoře
Králové nad Labem. Žáci ze dvou tříd gymnázia se v rámci jedné z etap
projektu seznámili s krajinou v okolí Kuksu a v samotném hospitalu si pod
odborným dohledem zkusili zahrát, natočit a zpracovat autorský
klipový film.
Upozornili tak na blížící se 350. výročí F. A. Šporka
(2012) a jeho plánované oslavy.
www.historickededictvi.com
www.gym-dk.cz/view.php?…
www.gym-dk.cz/view.php?…
http://www.gym-dk.cz/search.php?…
V rámci operačního programu Rozvoj lidských zdrojů jako podpora aktivní politiky zaměstnanosti proběhly v období od 1.10.2006 do 30.6.2008 projekty: Rekvalifikace pro činnosti „Keramické práce“ a „Lektor keramiky“ v Keramickém studiu v Kohoutově (CZ.04.1.03/1.1.08.3/3323)
Hlavním cílem projektu bylo rekvalifikovat zájemce a uchazeče o zaměstnání a zvýšit tím možnost jejich uplatnění na měnícím se pracovním trhu. Obor keramiky lze uplatnit v současné době lépe ve službách než v prvovýrobě, proto byla po profesní rekvalifikaci „Keramické práce“ zařazena i doplňková rekvalifikace „Lektor keramiky“. Během dvou běhů v roce 2007 a 2008 obdrželo osvědčení celkem 44 absolventů, z toho 11 uchazečů a 33 zájemců o zaměstnání. Z Královéhradeckého kraje bylo 36 účastníků a 8 z krajů okolních. Jako zájemci o práci se zúčastnily i matky končící rodičovskou dovolenou a úspěšně absolvovaly i 4 uchazečky ve věku nad 50 let a 4 se sníženou pracovní schopností. Projekt probíhal v budově Keramického studia v malé obci Kohoutov u Dvora Králové nad Labem.
Profesní rekvalifikace:
Keramické práce (v rozsahu
302 vyučovacích hodin)
Byla sestavena pro začátečníky i mírně pokročilé. Cílem bylo zvládnutí základů keramického řemesla během tří měsíců.
Teorii ( 82 hodin) i praktické učivo ( 220 hodin) jsme rozdělili do šesti týdenních bloků: Modelování a glazování, Základy točení na kruhu, Druhé točení na kruhu, Hrnky s plastickými dekory, Točení a engoba a Malovaná keramika. Výuku doplnila přednáška Základy podnikání.
Na závěr rekvalifikace účastnici obhájili svou závěrečnou práci- točenou keramickou soupravu na kávu pro dvě osoby zhotovenou podle vlastního návrhu a obdrželi osvědčení s celostátní platností.
Doplňková rekvalifikace
Lektor (se zaměřením na výuku
keramických prací; v rozsahu 145 vyučovacích hodin)
Byla nabídnuta účastníkům, kteří již zvládli keramické řemeslo a
potřebovali si během měsíce doplnit znalosti pro lektorskou činnost
v tomto oboru. Náplň – 49 hodin teorie a 96 hodin praxe – byla
rozložena do tří celků: Fotodokumentace keramiky, Tvorba projektů
v keramice, a Projekt loutka. Doplnila ji přednáška Základy podnikání. Na
závěr rekvalifikace každý z účastníků sestavil a obhájil vlastní
projekt na keramickou akci s tématem „Loutka“.
Pro potřebu účastníků rekvalifikace „Lektor“ bylo zkušeným lektorem provedeno a zdokumentováno 10 modelových akcí s keramikou v různém prostředí a s rozdílnými skupinami účastníků. Z toho 5 akcí proběhlo u partnera projektu – Mateřského centra KAROlinka v Trutnově. Lektorskou práci si tam vyzkoušeli také účastníci rekvalifikace „Lektor keramiky“.
Z projektu bylo podpořeno i konání čtyřdenní konference „Keramika jako médium pro rozvíjení tvůrčích schopností“. Své příspěvky předneslo 16 kvalifikovaných odborníků a výtah z přednášek byl zaznamenán ve Sborníku. Konference měla velký ohlas, navštívilo ji 50 posluchačů.
Z finančních prostředků projektu bylo pracoviště studia vybaveno moderní výpočetní technikou, projektorem, pecí na výpal RAKU a odbornou literaturou. Absolventi rekvalifikací průběžně hodnotili kvalitu programů i přístup lektorů a na základě jejich připomínek byly stávající programy inovovány. Díky realizovanému projektu mohou tak nyní probíhat další běhy rekvalifikace v nové kvalitě. V dalších letech ji využijí jak uchazeči o zaměstnání evidovaní na úřadech práce, tak ostatní zájemci z různých institucí, ale i vzdělávající se soukromně.
Milníky projektu:
****